Türkiye’nin tek satranç büyükustası (Grandmaster) Suat Atalık’tan harikulade, unutulmaz bir oyun…
Büyükustamız bu oyunda dehasını ortaya koyuyor. Unutulmaz bir kombinezonla maçı kazanıyor.
Atalık – Sax
1997
[Ölümsüz Oyunlar (2) Hazırlayan Selim Gürcan]
1.d4 Af6 2.c4 e6 3.Ac3 Fb4 İsmini hipermodern adı verilen bir satranç anlayışının öncüsü olan Nimzowitsch’ten alıyor. Hint ismi ise o zamanlar düzensiz açılış olarak kabul edilen bu tür açılışlara otomatik olarak verilen bir ektir. Bu Hint eklemesinin de kaynağı İngiltere’de, sömürgesi Hindistan’daki oyun tarzından etkilenip farklı oyun tarzı sergileyen oyunculardan almaktadır. Şah Hint ve Vezir Hint iki diğer örnektir.
4.Vc2 d5 5.a3 Fxc3+ 6.Vxc3 Ae4 Siyah oyunun ilerleyen aşamasında da oyununu atlar üzerine kuracak.
7.Vc2 Ac6 8.e3 e5?! Bu oyundan önce bu hamle iyi bir hamle olarak kabul ediliyordu.
9.cxd5 Vxd5 10.Fc4 Va5+ 11.b4! Beyaz siyahın şimdiki hamlesinden çekinmiyor.
11…Axb4 Beyaz çok zor duruma düşmüş gözüküyor.
12.Vxe4! Beyaz açarak şah ile kale kaybına razı oluyor. Bunun karşılığında beyaz kuvvetli bir saldırı gerçekleştirebileceğini düşünüyor.
12…Ac2+ 13.Se2 Ve1+ Beyaz şah yolculuğa çıkıyor. Üstelik gönüllü bir yolculuk bu.
14.Sf3 Axa1 Beyazın savunma hatıı Majino hattı gibi paramparça olmuşa benziyor. Kh1 ve Ag1 kıpırdamıyor, şah ortada. Siyah daha fazla ne isteyebilir ki?
15.Fb2 O-O 16.Sg3 Sh8 Bu Timman’ın bulduğu bir hamle. Siyah f7-f5 ile kalesini saldırıya sokacak.
17.dxe5 Beyaz ileride e5-e6 sürüşü ile uzun çaprazı açmayı planlıyor. Siyah ise buna hazırlıklı:
17…Fe6 Beyaz artık umutsuz vaziyette gözüküyor. Şimdi çok güvendiği fillerinden biri kesilecek ve saldırı umutları tamamen bitecek gibi. Oysa…
18.Af3!! Beyaz atını sokmak için kalesini veriyor. Bu hamleye her ne kadar çift nida versek de, beyazın ne yapmaya çalıştığı tam olarak anlaşılır değil.
18…Vxh1 19.Ag5 g6 Siyah mat tehdidini engelleyen tek hamleyi yapıyor. Şimdi 20.Vh5 h5’ten sonra bir şey kalmaz.
20.Axf7+!! Karpov’un defalarca yardımcılığını yapmış olan Büyükusta Vasiukov zayıflamış bir şah kanadını, çekilecek tek bir şahın bitirebileceğini söylerdi. Bu konum için de bu geçerlidir.
20…Kxf7 21.Fxe6 Beyaz bir kale bir de at feda ederek fillerini elinde tutmayı başardı.
21…Kg7 |
|
[21…Kxf2 22.Sxf2 Kf8+ 23.Sg3 Ve1+ 24.Sh3 Sg7 25.Fd7 Sh6 26.e6 Kf5 27.Ff6 Kh5+ 28.Sg4 Ve beyaz kazanır. Bu Atalık ile Shirov’un internet üzerinde yaptıkları ortak bir analizdir.] |
22.Ff7!! Şimdi feda edilme sırası bu filde. Erlerin arkasında uzunca süredir saklı kalan b2 fili de oyuna katılmaya hazırlanıyor.
22…Kxf7 23.e6+ Sg8 |
|
[23…Kg7 24.e7 h5 25.Vxg6] |
24.Vd4! Kaleyi almaya gerek yok.
24…Sf8 25.exf7 Sxf7 26.Vd7+ Terk. |
|
[26.Vd7+ Sf8 27.Vg7+ Se8 28.Ff6 Harika bir tablo. Mata çare yok ve “Ölmez Oyun”daki gibi beyazın feda etmediği iki taş kazanca yetiyor. Beyaz kalelerin önce atı a1’e sonra da veziri h1’e çekebilmek için kendilerini nasıl feda ettiğine dikkat ediniz. Bu oyun Yugoslav sürekli kaynağı Informator tarafından aynı anda en iyi oyun ve en iyi yenilik ödülüne layık görülmüştür. Benzer başarıyı elde edebilen tek oyuncunun Kasparov olması bu ödülün değerini daha da arttırmaktadır.] |
1-0 |
Avukat, yazılım geliştirici. Amerika’da yaşıyor.
teori yeniden yazılır..